31-08-13

Woon je in Erembodegem? Rijd je door Erembodegem? Werk je in Erembodegem?

Erembodegem Mobiel en Leefbaar voor iedereen!!!

Woon je in Erembodegem? Rijd je door Erembodegem? Werk je in Erembodegem?
 Dan heb je zeker al eens gevloekt op het verkeer!
 
Enkele bewoners van de Keppestraat hebben zich rond de tafel gezet, om het studiebureau en het stadsbestuur een handje te helpen bij hun plannen om het verkeer in Erembodegem te regelen.
 
Omdat wij hier al een tijdje wonen, vinden we dat we goed geplaatst zijn om de zeven knelpunten op een rijtje te zetten. Maar jullie kunnen dat ook!
 Alle bewoners van de Keppestraat - Erembodegem-Dorp - Hogeweg, laat ons onze gedachten samen leggen en bundelen.
 
Laat ons op deze pagina of op de blog weten welke problemen je ondervindt en of je goede oplossingen ziet. Om het een beetje overzichtelijk te houden willen we graag dat je je reactie plaatst onder één van volgende rubrieken:
 1. voetganger
 2. fietser
 3. parkeren
 4. openbaar vervoer
 5. vrachtvervoer
 6. snelheid
 7. aanplantingen
 
Het zou ook fijn zijn als je erbij wil zetten of je "bestemmingsverkeer" bent of "doorgangsverkeer", dat wil zeggen dat je naar Erembodegem komt om er te blijven of door Erembodegem komt om ergens anders naartoe te gaan.
 
We plannen midden oktober een bijeenkomst om de reacties te bespreken, dus graag voor eind september je hart luchten ;-)
 
Als je ook ergens hinder ondervindt van te snelle of te gevaarlijke verkeerssituaties, kan je bijgaande raamposter afdrukken en aan je raam hangen. Daarmee kan je je bezorgdheid uiten naar de andere bewoners, naar de mensen van het studiebureau en van het stadsbestuur. 

 

 

 

 

flyer.jpg

 

 

 

 

Commentaren

VERKEERSINFARCT DORP EREMBODEGEM


• Vrachtverkeer weren door borden “verboden +3.5 ton” geplaatst op de steenwegen plaatsen om zo het dorpscentrum van Erembodegem te ontlasten (zie alzo te Hekelgem en Welle !). + zone 30 km.
• Blauwe zone moet gecontroleerd worden zoals in AALST ! (dus alle dagen en uren)
• De huizen die geen garage bezitten zouden jaarlijks een som van €600 vergoeding betalen (of €50/maand zoals de parking van de “skyline Europe – Denderhof” aan de Termurenlaan dienen te betalen voor een parking buiten op hun domein !) – die eigenaars of huurders niet belonen met een parkeerkaart of bewonerskaart maar beboeten. Nu gebeurt het dat auto’s uit de verre omgeving voor onze deur staan omdat ze in appartementen wonen die niet voorzien zijn garages.
• De rijrichting van straat “Melkkouter” terug omdraaien als vroeger zodat het verkeer niet langs de Keppestraat dient te rijden om de Oude Ninovesteenweg richting Aalst te bereiken. En vermijd alsook een gevaarlijke “voorang rechts” als men van Aalst komt via de Kappelekesbaan.
• De fietspaden in het centrum terug in de andere richting leggen, dus richting autoverkeer. Nu passeren in de voormalige Denderstraat fietsers de auto’s langs rechts en denken de fietsers hun gelijk te hebben; maar vergeten dat men geen enkel voertuig links mag inhalen en komen daarbij riskeert nog verplettert te raken tussen de geparkeerde auto’s. – Heel gevaarlijk is de situatie aan het rondpunt aan het station, waar de fietsers van het dorp het rondpunt voorbij de vroeger “Kerkstraat” oversteken of inrijden die veel te smal is om tegenliggend verkeer aan te kunnen. Als alle verkeer in de zelfde richting begeeft komen er geen conflictsituaties voor.
• Voetpaden moeten terug met klinkers of dal’s aangelegd worden. Kasseien zijn voor auto’s. oudere mensen struikelen er over en is niet gemakkelijk om te kuisen.
• De inplanting van de ‘Jongensschool” in het centrum; was een verkeerde beslissing. Dit historisch gebouw kon zijn oorspronkelijk karakter behouden, dan nu verminkt is in drie verschillende bouwstijlen ! De speelplaats van de school kon dienen als parkeerplaats dat aan de kerk ontbreekt met eventueel met bomen. – Beter had deze school zich gevestigd op de site van “Overall” waar nu de “skyline-Denderhof” bevindt. Dus naast het “Klooster”. Ideaal om het schoolverkeer in dezelfde richting te leiden en het verkeer in het centrum te ontlasten !
• Politie zou ’s morgens en ’s avonds het schoolverkeer moeten leiden om het stoppen aan de “Jongensschool” te verhinderen alsook de schoolbus van die school; die het verkeer nog meer in de knoei helpt. De politie moet zorgen dat het verkeer niet stil staat en automobilisten aanmanen door te rijden en niet te stoppen aan de school. Ooit stond ik 15 minuten stil enkel doordat het rondpunt aan het station en aan de denderbrug geen doorgang meer was; gevolg van het steeds rondjes rijden rond het centrum om de kinderen af te halen aan de “Jongensschool”. – Een oplossing zou zijn de Termurenlaan éénrichtingsverkeer door te trekken onder de spoorweg en terug bovenkomen voorbij het kapelleke. Het teruggaand verkeer kan langs de weg rechtover de ingang van Schotte zijn weg nemen.
• De parking aan het station betalend maken zoals te Aalst en Denderleeuw, waarvan die pendelaars nu Erembodegem kiezen omdat het hier gratis is en de straten idem omdat de politie geen controle doet !!!
• Een dienstverlening voor de bevolking “Bevolkingsdienst” zoals welleer op het gemeentehuis zou heel wat leed besparen voor onze gemeente om allerlei papparassen e.d. die nu in Aalst moet gehaald worden te voorkomen; i.p.v. een politiebureautje dat evengoet in het achterliggend lokaaltje van dit gemeentehuis kan gevestigd worden. Vroeger ging de ambtenaar die s’ morgens dienst deed in dit gemeentehuis; s’ namiddags zijn werk afgeven of verwerken op het stadhuis te Aalst om die s’anderdaags terug van dienst te zijn op het gemeenthuis te Erembodegem, dat telkens in de voormiddag kon bezocht worden. – terug minder verkeer !!!
• Aanplantingen naast de kerk hebben geen zin aangezien te beperkte plaats hiervoor. Komt daarbij dat ze niet beschermt zijn met een betonblok, auto’s rijden ze constant omver.
• Van stadsplanning heeft Aalst zeker geen kaas gegeten. Zie maar hoe huizen geplant zijn in de voormalige kerkstraat. Heel de straat is reeds omgetoverd met nieuwe appartementen; waarbij ze de kans verkeken hebben deze blokken op een rechte lijn te laten bouwen. Alles staat kris-kras zoals de oude gebouwen stonden. Het appartement aan het rondpunt en deze straat had men beter de bouwgrond onteigend zodat het verkeer beter zijn afslag zou kunnen nemen. Met dan nog de garages van dit appartement die plotseling vanachter de hoek uitkomen als men het rondpunt verlaat richting brug-over-de-spoorweg.
• Het kruispunt Hogeweg met de Leuvestraat moet herbekeken worden. Aan de zijde van de Fortisbank zijn er parkeerplaatsen voorzien op de Hogeweg die het zicht belemmeren van het verkeer komende uit de richting “Gerstjens” terwijl men komende van de Hogeweg richting dender verplicht wordt in het midden van de straat te rijden door die parkeerplaatsen; terwijl het verkeer komende uit de Leuvestraat zijn draai moet nemen om de Hogeweg op te rijden; geeft dat op dat ogenblik de voertuigen met de neus op elkaar staan!!!
Beter zou zijn de parkeerplaatsen op de Hogeweg ter hoogte van de bank tot de optieker af te schaffen.

Gepost door: mollaert | 17-09-13

Reageren op dit commentaar

Mijnheer of Mevrouw Mollaert,
Dank je voor deze reactie die wij zeker noteren, en mee bespreken op 18 oktober.

MVG

Gepost door: Erembodegem Mobiel | 17-09-13

Het is een regelrechte schande hoe de voetpaden er in de Keppestraat erbij liggen. Mijn dochter moet elke dag te voet naar school . Op sommige stukken kan je zelfs niet met je kind aan de hand stappen, laat staan dat je er met een kleine buggy kunt wandelen. En dan heb je nog de auto's die regelmatig op het trottoir vliegen omdat er een tegenligger tegen hoge snelheid afkomt en elkaar nipt kunnen kruisen. Om nog maar te zwijgen over de bussen van de lijn en het zwaar vrachtverkeer . Wanneer gaat de overheid ingrijpen. Ik hoop in ieder geval dat ze niet weer gaan wachten tot er een zwaar verkeersongeluk gebeurt.

Gepost door: Turkistan | 17-09-13

Reageren op dit commentaar

Ik woon in de Keppestraat en vind het onverantwoord dat er mensen parkeren waar duidelijk staat dat je niet mag parkeren waardoor het op enkele minuten een chaos is van opstropping en file, het is levensgevaarlijk voor onze kinderen!! vooral aan het station tussen apotheker en fruitwinkel, ook het zwaar vrachtverkeer is een zware hinder als je ziet hoe grote vrachtwagens zich daar moeten doorwurmen ik hou mijn hart steeds vast als ik zie hoe deze grote reuzen soms heel dicht bij de voorgevel passeren dit door mensen die er weer niet mogen parkeren!!! laat de politie eens meer ter plaatse patroueren vooral in de spitsuren.

Gepost door: scheerlinck annick | 18-09-13

Reageren op dit commentaar

Aan de levensgevaarlijke toestand voor de zwakke weggebruiker ingevolge de slechte toestand van de weg, veel te smalle voetpaden en te druk verkeer (zowel auto's als vrachtwagens) kan of wil niemand de verantwoordelijkheid nemen om dit eens grondig aan te pakken.
Reeds verschillende buurtcomités hebben getracht om bij het stadsbestuur de toestand in de Keppestraat aan te kaarten, maar het probleem werd steeds vooruitgeschoven.
Ik woon hier sinds 1995 en de situatie is er alleen op achteruitgegaan.
De Erembodegemstraat afsluiten is zeker geen optie want dat zou de drukte in de Keppestraat enkel verhogen. Misschien een eenrichtingsstraat van de Keppestraat maken, het vrachtverkeer weren, geschrankt parkeren en snelheidcontroles uitvoeren.
Hopelijk komt er nu eindelijk beweging in dit dossier en komt er korte termijn een gunstige beslissing waarbij de veiligheid en de leefbaarheid prioritair zijn.

Gepost door: Smekens Ludwig | 04-10-13

Reageren op dit commentaar

Wij wonen reeds 60 jaar in de keppestraat en mijn ouders reeds veel langer,en vinden ook dat er dringend iets moet gebeuren aan het verkeer,maar graag zou ik toch meegeven dat de oudere bewoners van de keppestraat allen in huizen wonen gebouwd rond de jaren 1950 dus zonder garage.Ik zou het dan ook schandalig vinden dat deze personen niet meer gratis zouden kunnen parkeren in hun eigen straat.Als we het zwaar vervoer kunnen uit de straat bannen zou het al een groot verschil zijn.

Gepost door: veeckman patrick | 15-10-13

Reageren op dit commentaar

Al bijna 40 jaar lang ben ik een inwoner van Erembodegem mijn zaak bevindt zich op de Leuvestraat ikzelf en mijn gezin wonen op de Termurenlaan in de nabijheid van Disneyland - Erembodegem. Het is onvoorstelbaar hoe ons dorp de laatste jaren is toegenomen met appartementen. Erembodegem wordt niet voor niets APPARTEMENTEGEM genoemd.
Volgens het Vlaams woondecreet is het nochtans verplicht om per wooneenheid een parkeerplaats of garage te voorzien, in Erembodegem - Dorp is hier echter weeral een uitzondering gemaakt. Het is in Erembodegem zelfs mogelijk om een appartementencomplex neer te poten van 209 wooneenheden in een doodlopende straat zonder maar één enkele bezoekersparking ! Dit is één van de oorzaken waardoor de oorspronkelijke bewoners van Erembodegem - Dorp en vergeet vooral niet de Termurenlaan, geen parkeerplaats hebben in hun eigen straat. Dit komt ook door dat er meer en meer mensen zich hier parkeren door te kort aan parkeerplaats aan het station.
Het afsluiten van rijrichting van de Alfons Van de Maelestraat en Melkweg heeft tot ggevolg dat er zich veel fileleed voordoet, alsook levensgevaarlijke toestanden in de KKeppestraat. In plaats van de Melkweg te laten dienen voor het doorgaand verkeer richting Ninovesteenweg, dit zou het verkeer verdelen van de Keppestraat, Melkweg, Welleweg, en Erembodegemstraat. Een recent bericht in media en krant had nochtans vermeld dat er een studie ging gemaakt worden over het verkeer in en rond Erembodegem dorp maar iedereen in de buurt moet vaststellen dat dit steeds erger en erger wordt en zeker al veel te laat is ! Wie een lange arm heeft op de stadsdiensten, kan een straat doen afsluiten, hier komt het op neer. Wij zijn al lang vragende partij om een oplossing te zoeken in onze straat maar krijgen geen gehoor. Ipv parkeerplaatsen bij te creëren in de Termurenlaan heeft de stad parkeerplaatsen weggenomen door te veranderen in verbreed voetpad. Niet te vergeten 209 appartementen waarvan 100 1 wagen en min. 100 gezinnen 2 wagens hebben, dus met ander woorden 300 wagens in een doodlopende straat met daarbij nog 2 scholen in deze straat. Dit appartementencomplex is immers gezet met een negatief advies van instanties die toezien op het behoud van de leefbaarheid, natuur, enz.... Nogmaals het bewijs dat de stadsdiensten zich niet bekommeren over mening van buurtbewoners. In het weekend wordt het nog erger, dan is er dikwijls iets te doen in de parochiezaal, kerk, crypte of school waardoor wij als bewoners zelf geen parkeerplaats meer hebben, laat staan in ons eigen garage kunnen binnen rijden door een wagen die voor onze garage staat. Onze eigen familie ziet ertegenop om bij ons op bezoek te komen wegens gebrek aan parkeerplaatsen en vandalisme. Dit was nochtans 13 jaar geleden heel anders. Het sta ons toe om te zeggen dat wij de laatste tijd beschaamd zijn als Erembodegemenaar !

Gepost door: Ontevreden buurtbewoner | 19-11-13

Reageren op dit commentaar

Ik was vrijdag op de infoavond en heb moeten vaststellen dat wat het meest ter sprake kwam het verkeer in de keppestraat en dorpskern is, dit komende fan de as Brusselsesteenweg die via het dorp een sluipweg zoekt. Wij zijn al jaren het slachtoffer van het sluipverkeer op de welleweg welke komt van de aalstersesteenweg en die via de welleweg, roomshofstraat,erembodegemstraat een korte weg zoeken om in aalst het rondpunt te vermijden. Dit verkeer rijdt aan hoge snelheid door onze smalle welleweg, niemand houd zich in of voegt in om andere door te laten, dagelijks wordt het voetpad gebruikt als wegdek, probeer maar eens veilig buiten te komen. We zijn al jaren vragende partij om dit enigszins en zelfs met zeer geringe kost op te lossen, plaats paatjes op het voetpad waar dat kan, er zijn genoeg brede stukken die dat toelaten, dan zou men zich zeker moeten inhouden wat de snelheid en veiligheid zeker ten goede zou komen. En dan nog sas er de gedachte om borden te plaatsen voor verbod zwaar vervoer, de welleweg is daar ook al weer eens een voorbeeld van, deze is verboden voor vrachtvervoer + 3,5ton. De borden staan er al sinds mijn kindertijd, dagelijks komen er vrachtwagens door die daar niet hoeven te zijn, gevolg, ons wegdek is vorige week al voor de derde keer op een haar tijd verzakt geweest met een krater in het wegdek, moet je dan nog bedenken dat daar een aardgasleiding loopt op hoge druk naar aalst, ooit zal die misschien eens breken bij een volgende verzakking, dan is de welleweg en huizen wel van de kaart. Jaren geleden kaartenbak deze toestanden al aan, er werd controle beloofd, moet nog altijd gebeuren.
Dus aub doe er iets aan, t is mer dan 5 voor12.

Gepost door: Freddy van den Abeele | 14-12-13

Reageren op dit commentaar

één oplossing! De ring van Aalst doortrekken. Zodat het verkeer via de Brusselsesteenweg voor de colruyt richting oude Nivoofsesteenweg een afrit heeft om de twee industriezones te kunnen bereiken. Deze nieuwe ring doortrekken over de oude Ninoofsesteenweg richting over de autosnelweg naast de huidige overbrugging (Churchillsteenweg) zo een bocht te nemen die de verbinding kan maken naar de Siesegemsesteenweg en dus een verbinding heeft met de Genstesteenweg.
Dus dit nieuw stuk en ontbrekende stuk ring ligt op een plaats waar GEEN ENKEL huis staat en waar de beperking tot 50 km kan overschreiden!
Maat het HEILIG osbroek moet wel doorkruist worden!
Dus al het doorgaand verkeer dat nu Erembodegmdorp passeert kan nu de RING nemen.
Maar dat ziet de Aalstenaars niet zitten. Ze hebben liever het verkeer door Erembodegem te leiden.

Gepost door: Mollaert | 14-12-13

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.